Vi har ansvar for å gi infusjonsbehandling til revmatiske pasienter. Under infusjonsbehandlingen får du sitte i en god stol. Vi tilbyr enkel servering under behandlingen. Behandlingen utføres av erfarne sykepleiere som vil sørge for at du har det best mulig i tiden du er hos oss.
For å hundre spredning av koronaviruset (Covid-19) oppfordres det til å ikke bruke offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette.
Kjør E18 til Sandvika, ta av og følg E16 mot Hønefoss. Følg så skilting mot sykehusene. Martina Hansens Hospital ligger til høyre for Bærum sykehus.
Du kommer deg lett fra Oslo med tog eller buss til Sandvika. Fra Sandvika kan du ta taxi eller buss nr. 215A eller 215B i retning Kolsås til busstoppet Bærum sykehus. Når du går av bussen så ligger hospitalet til venstre for busstoppet.
På hospitalets område finnes det parkeringsplasser som kan disponeres av besøkende mot parkeringsavgift 20 kr i timen, mandag til fredag mellom 07.00 til 17.00.
Det kan i visse perioder være vanskelig å finne parkeringsplasser ved hospitalet. Derfor er det viktig at du beregner god tid. Kommer du for sent til timen, kan det i verste fall bety at du må få ny time en annen dag. Ring sentralbordet på 67 500 800, hvis du blir forsinket slik at de kan varsle avdelingen.
Det er gratis å parkere på gjesteparkeringsområdet til hospitalet mellom kl. 17.00 til 07.00 mandag til fredag og hele døgnet lørdag og søndag.
Det finnes 7-p-plasser for funksjonshemmede til venstre for hovedinngangen til hospitalet.
Hospitalet har ingen kantine for pasienter og pårørende, men vi har automater med diverse snacks og drikke. Automatene finner du i 1. etasje, ved midtheisen.
Inneliggende pasienter ved sengeposten får alle måltider servert. Informasjon om hva som serveres og når får du på sengeposten. Maten du får servert på sengeposten vil ikke koste deg noe. Servering av mat er kun for pasienter.
Hvis du skal avlyse eller endre time, må du gjøre det senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag, må du avbestille eller endre den senest fredagen før.
Du kan fritt velge oss som ditt behandlingssted og kun betale egenandel som ved et offentlig sykehus. Du trenger kun en henvisning fra din behandler (fastlege, kiropraktor eller manuellterapeut).
Hvordan bestille time
Etter krav fra nasjonale helsemyndigheter for å begrense koronasmitte, har MHH innført adgangskontroll inn til hospitalet.
Kun pasienter med planlagt time, pårørende til pasienter som trenger godkjent tolk eller pårørende til barn inntil 18 år og ansatte får besøke hospitalet.
Mer om adgangskontroll
Vi beklager ulempen det medfører, men ber om forståelse og omtanke for pasientene våre!
Ved time til undersøkelse eller behandling må du betale en egenandel.
Mer om egenandel på helsenorge.no
Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale hele behandlingen selv.
Mer om ulike betalingsordninger
Enkelte pasientgrupper er fritatt for egenandel. Dersom du er fritatt fra betaling av egenandel må fu ta med deg dokumentasjon på dette. Selv om du er fritatt fra egenandel kan du bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen. Ta med frikort hvis du har. Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Mer om frikort hos helsenorge.no
Vi tar ikke i mot kontanter og ønsker at elektronisk betaling er hovedregel. Vi ber derfor om at du tar med bankkort når du møter hos oss. Dersom du ikke kan betale med bankkort kan vi sende faktura via posten.
Pasienter som skal opereres ved hospitalet må fylle ut et egenerklæringsskjema om helseopplysninger. Vi ber om at du å tar med utfylt egenerklæringsskjema til timen din hos oss.
Skjemaet på norsk og engelsk finner du her:
Egenerklæring - Helseopplysninger
Self Declaration - Health Information
Vi setter pris på dine meninger og tilbakemeldinger på møtet ditt med Martina Hansens Hospital. Du kan sende en generell tilbakemelding via epost: postmottak@mhh.no eller gjennom post til: Postboks 13, 1342 Gjettum.
Når du sender oss e-post eller post, er det Dokumentsenteret som mottar e-posten/posten din og videresender den til rett person eller avdeling.
Viktig informasjon: Ikke send sensitiv informasjon eller personopplysninger per e-post, for eksempel fødselsnummer eller helseopplysninger. Hvis du sender slik informasjon via e-post, registrerer vi det i saks- og pasientbehandlingssystemet, men hospitalet kan av personvernhensyn ikke besvare e-posten din.
Dersom du ikke møter opp til timen uten å ha avbestilt, eller du har avbestilt timen for sent kan du måtte betale et gebyr. Husk å avbestille senest 24 timer (kun virkedager) før oppsatt tidspunkt for å unngå gebyr.
Mer om avlyse og endre time
Mer om hva du skal gjøre som pasient og besøkende hos oss
Du må gi beskjed til hospitalet om du tidligere har hatt antibiotika resistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL). Dersom du har arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på sykehus eller legevakt utenfor Norden de siste 12 månedene, må du be fastlegen din teste deg for disse bakteriene. Fastlegen sender svaret videre til oss.
Av hensyn til hygiene og allergi er det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i hospitalbygget. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund må du på forhold ta kontakt med avdelingen.
Hospitalet har dessverre ikke minibank. Du kan ta ut penger i kiosken på Bærum sykehus.
Informasjon om når og hvor du skal møte opp på hospitalet finner du i timebrevet ditt.
Hospitalet har ikke eget pasienthotell eller leiligheter for overnatting for pasienter og pårørende. Nærmeste overnattingssted blir Thon hotell Oslofjord i Sandvika eller Emma Gjestehus.
Vi gjør oppmerksom på at hospitalet ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander du tar med deg hit. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg, og lar verdisaker ligge hjemme. Gjenglemte eiendeler oppbevares i avdelingen i to uker etter utsjekking.
Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter.
For å hundre spredning av koronaviruset (Covid-19) oppfordres det til å ikke bruke offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette.
Mer om pasientreiser
Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling ved offentlig sykehus. Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.
Les hva du må gjøre for å få dekket utgifter
Som pasient og pårørende har du flere rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.
Mer om dine rettigheter som pasient eller pårørende
Alle landets sykehus er røykfrie. Det betyr at det er et totalforbud mot å røyke innendørs. Det er heller ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene til hospitalet.
Det kun tillatt å røyke på anviste røykeplasser.
Treningsbassenget er et tilbud for mennesker med plager i muskel- og skjelettapparatet. Tilbudet er tilpasset til de pasientgruppene som hospitalet behandler.
Bassenget ble midlertidig stengt mandag 9. mars som følge av utviklingen av koronasituasjonen.
Informasjon om ventetider finner du på helsenorge.no:
Velg behandlingssted (helsenorge.no)
Ventetidene for MHH finner du ved å søke på Martina eller søke etter ønsket behandling.
Koble deg på nettverket "SykehusGjest".
Trykk på "Har du ikke bruker?" og oppgi navn og telefonnummer, deretter trykk på "send inn".
Logg inn med brukernavn og passord som du mottar på SMS.
Fremgangsmåten kan variere noe ut ifra hvilken nettleser du bruker.
Vi bruker din tilbakemelding for å forbedre nettsidene. Tilbakemeldingen blir ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.