Barn, Hofteleddsdysplasi fysioterapi

Ortopedisk klinikk

Kontakt med fysioterapeut er en del av oppfølging av enkelte pasienter som behandles for hofteleddsdysplasi. Etter pute- og/eller plastskinnebehandling er det oftest ikke nødvendig med fysioterapi. Ved langvarig behandling med gips og/eller operasjon kan barnet ha behov for fysioterapi.

Innledning

Fysioterapeutens oppgave er å gi informasjon, veiledning, tilrettelegge for bevegelsesutvikling, gi praktiske tips og å trygge foreldrene på at barnet får et best mulig behandlingsforløp.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Fysioterapi krever ingen forberedelser.

Under

Uavhengig av når hoftedysplasien blir oppdaget, har du mulighet for å få en samtale med fysioterapeut. Vi gjør en vurdering av ditt barn slik at det kan tilrettelegges for at han/hun har det best mulig i behandlingsperioden.  

Fysioterapeuten vil gi dere

  • informasjon om diagnosen.
  • råd om hvordan dere kan håndtere barnet i perioden med pute/skinne, da barnet blir mer «omfangsrikt» og mer uvant å håndtere.
  • veiledning i bruk av skinnen/puten/gipsen, og aktuelle hjelpemidler.
  • tips og råd om barnets bevegelsesutvikling, og hvordan dere på best mulig måte kan tilrettelegge og stimulere barnet i behandlingsperioden.
  • mulighet for å stille spørsmål og få svar på det dere måtte lure på, slik at dere føler dere trygge.


Fysioterapien medfører ingen smerter. Det kan imidlertid variere hvor fort barnet blir vant med å bruke puten, skinnen/gipsen. Dette skyldes at barnet ikke får bevege seg slik det er vant til.

For at barnet skal kunne bevege seg på en mest mulig naturlig måte i behandlingsperioden krever det tilrettelegging av omgivelsene. En måte å gjøre det på er å bruke en pute for å bygge opp under overkroppen i rygg – og mageleie. Det samme gjelder i sideleie, men da bak rygg og sete. Det viktige er å sørge for at barnet får variasjon, med tanke på en mest mulig optimal bevegelsesutvikling.

Praktiske tilrettelegging kan innebære

  • bilsete uten opphøyede kanter på sidene, anskaffelse er den enkeltes ansvar
  • reisestol (f.eks. minimonkey), gir en mer fleksibel sittestilling
  • vogn og vognpose som er bred nok med tanke på sprikestillingen
  • saccosekk som gir en mer fleksibel sittestilling med støtte
  • rullebrett der barnet kan ligge på magen og bruke armene til å forflytte seg rundt med
  • rullestol med hevbare fotbrett/sprikeplate

Behovet for hjelpemidler er som regel kortvarig (under 2 år) og noe kan lånes gjennom lokale hjelpemiddellagre i den aktuelle behandlingsperioden.

Behandlingen og hjelpemidlene er for øvrig avhengig av omfanget av dysplasien, og tilpasses derfor den enkeltes behov.

Etter

Både under og etter behandling vurderes behovet for oppfølging hos fysioterapeut der dere bor. Ved behov tar fysioterapeuten på sykehuset kontakt med fysioterapeut lokalt. 

Ofte stilte spørsmål

Blir barnet forsinket i bevegelsesutviklingen idet behandlingen avsluttes?

Nei. Erfaringsmessig er barnet raskt tilbake på nivå med sine jevnaldrende, selv om noen trenger litt stimulering og tilrettelegging i starten.

Kan vi ta av og på skinne/pute uten å forstyrre behandlingen?

Det er fullt tillat å ta av skinnen for eksempel i forbindelse med stell og bleieskift, selv om puten/skinnen skal brukes mest mulig kontinuerlig, for et best mulig behandlingsresultat.  Den vedvarende sprikestillingen i hoftene blir ivaretatt av puten/skinnen/gipsen, og er avgjørende for hoftens utvikling og behandlingsresultat.

Er det noe vi skal unngå å gjøre i fare for å ødelegge behandlingsresultatet?

Nei. Det viktigste er å følge behandlingsopplegget fra sykehuset slik det er blitt bestemt.

Øvelser eller ikke?

Pute/skinne og gips er i dag er den best dokumenterte behandlingen for medfødt og senoppdaget hoftedysplasi. Øvelser som alternativ behandling er ikke dokumentert.

Hvordan kan vi bære eller løfte barnet?

Barn med pute/gips/skinne kan bæres slik dere selv føler er best, så lenge dere gir god støtte under setet og knærne.

Kan vi bruke bæresele/sjal? Bæreseler og bæresjal kan benyttes, gjerne i samråd med fysioterapeut for å sikre at riktig stilling i hoften ivaretas.

Kan vi delta på babysvømming?

Nei, ikke i behandlingsperioden.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Ortopedisk klinikk
Telefon
Sentralbord 67 50 08 00
E-post
Postadresse

Martina Hansens Hospital AS,
Postboks 823, 1306 Sandvika

Martina Hansens Hospital
Besøksadresse
Dønskiveien 8, 1346 Gjettum(Kart)
Telefon
Sentralbord: 67 50 08 00
mandag - fredag kl. 08.00 til 15.00
Utenom åpningstiden til sentralbordet kan du bli satt over til avdelinger som er bemannet.
E-post

Adkomst og transport

Adkomst og transport

​For å hundre spredning av koronaviruset (Covid-19) oppfordres det til å ikke bruke offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette.

Adkomst ved bil

Kjør E18 til Sandvika, ta av og følg E16 mot Hønefoss. Følg så skilting mot sykehusene. Martina Hansens Hospital ligger til høyre for Bærum sykehus.

Kollektivtransport

Du kommer deg lett fra Oslo med tog eller buss til Sandvika. Fra Sandvika kan du ta taxi eller buss nr. 215 i retning Kolsås til busstoppet Bærum sykehus. Når du går av bussen så ligger hospitalet til venstre for busstoppet.

Tog og bussruter i Bærum

Parkering

Parkering for besøkende

På hospitalets område finnes det parkeringsplasser som kan disponeres av besøkende mot parkeringsavgift 27 kr i timen, mandag til fredag mellom 07.00 til 17.00. 

Det kan i visse perioder være vanskelig å finne parkeringsplasser ved hospitalet. Derfor er det viktig at du beregner god tid. Kommer du for sent til timen, kan det i verste fall bety at du må få ny time en annen dag. Ring sentralbordet på 67 500 800, hvis du blir forsinket slik at de kan varsle avdelingen.

Gratis mellom kl. 17.00 til 07.00 og i helger

Det er gratis å parkere på gjesteparkeringsområdet til hospitalet mellom kl. 17.00 til 07.00 mandag til fredag og hele døgnet lørdag og søndag.

HC-parkering

Det finnes 7-p-plasser for funksjonshemmede til venstre for hovedinngangen til hospitalet.

Praktisk informasjon

Apotek, kiosk og matservering

Bærum sykehus er nærmeste nabo til Martina Hansens Hospital. På Bærum sykehus finner du både Kiosk og sykehusapotek. Kiosken finner du i sykehusets resepsjon.

Hospitalet har ingen kantine for pasienter og pårørende, men vi har automater med diverse snacks og drikke. Automatene finner du i 1. etasje, ved midtheisen. Du finner også vanndispensere ved venteområdene.

Inneliggende pasienter ved sengeposten får alle måltider servert. Informasjon om hva som serveres og når får du på sengeposten. Maten du får servert på sengeposten vil ikke koste deg noe. Servering av mat er kun for pasienter.

Avbestille eller endre time

Hvis du skal avlyse eller endre time, må du gjøre det senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag, må du avbestille eller endre den senest fredagen før.                                

Hvordan avbestille eller endre time

Bestille time

Martina Hansens Hospital trapper gradvis opp sin planlagte aktivitet med polikliniske konsultasjoner og operasjoner. Hvor mye kapasitet klinikkene vil ha til planlagt aktivitet vil avhenge av  utviklingen av pandemien, tiltak og behovet til Vestre Viken.

Mer om opptrapping av planlagt aktivitet

Generell informasjon om bestilling av time

Du kan fritt velge oss som ditt behandlingssted og kun betale egenandel som ved et offentlig sykehus. Du trenger kun en henvisning fra din behandler (fastlege, kiropraktor eller manuellterapeut).

   Hvordan bestille time

Besøkstider og adgangskontroll

Etter krav fra nasjonale helsemyndigheter for å begrense koronasmitte, innfører MHH adgangskontroll inn til hospitalet.

Kun pasienter med planlagt time, pårørende til pasienter som trenger ledsager/assistanse eller pårørende til barn inntil 18 år og ansatte får besøke hospitalet.

Mer om adgangskontroll 

Vi beklager ulempen det medfører, men ber om forståelse og omtanke for pasientene våre!  

Betaling

​Betale en egenandel

Ved time til undersøkelse eller behandling må du betale en egenandel.

Mer om egenandel på helsenorge.no

Andre betalingsordninger

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale hele behandlingen selv.

Mer om ulike betalingsordninger

Fritak fra egenandel

Enkelte pasientgrupper er fritatt for egenandel. Dersom du er fritatt fra betaling av egenandel må fu ta med deg dokumentasjon på dette. Selv om du er fritatt fra egenandel kan du bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen. Ta med frikort hvis du har. Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.  

Mer om frikort hos helsenorge.no

Betaling med bankkort

Vi tar ikke i mot kontanter og ønsker at elektronisk betaling er hovedregel. Vi ber derfor om at du tar med bankkort når du møter hos oss. Dersom du ikke kan betale med bankkort kan vi sende faktura via posten.

Egenerklæring ved operasjon

​Vi ber om at pasienter som skal opereres ved hospitalet fyller ut og tar med seg egenerklæring om helseopplysninger når du kommer til oss.

Skjema Egenerklæring - helseopplysninger

Forbedring eller ros

​Vi setter pris på dine meninger og tilbakemeldinger på møtet ditt med Martina Hansens Hospital.  Du kan sende en generell tilbakemelding via epost: postmottak@mhh.no eller gjennom post til: Postboks 823, 1306 Sandvika.

Når du sender oss e-post, er det Dokumentsenteret som mottar e-posten din og videresender den til rett person eller avdeling.

Viktig informasjon: Ikke send sensitiv informasjon eller personopplysninger per e-post, for eksempel fødselsnummer eller helseopplysninger. Hvis du sender slik informasjon via e-post, registrerer vi det i saks- og pasientbehandlingssystemet, men hospitalet kan av personvernhensyn ikke besvare e-posten din.

Gebyr hvis du ikke møter

​Dersom du ikke møter opp til timen uten å ha avbestilt, eller du har avbestilt timen for sent kan du måtte betale et gebyr. Husk å avbestille senest 24 timer (kun virkedager) før oppsatt tidspunkt for å unngå gebyr.

Mer om avlyse og endre time

Hindre smitte

​Koronaviruset (Covid-19)

Mer om hva du skal gjøre som pasient og besøkende hos oss

Antibiotikaresistente bakterier

Du må gi beskjed til hospitalet om du tidligere har hatt antibiotika resistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL). Dersom du har arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på sykehus eller legevakt utenfor Norden de siste 12 månedene, må du be fastlegen din teste deg for disse bakteriene. Fastlegen sender svaret videre til oss.

Kjæledyr og servicehunder

​Av hensyn til hygiene og allergi er det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i hospitalbygget. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund må du på forhold ta kontakt med avdelingen.

Minibank

​Hospitalet har ikke minibank. Du kan ta ut penger i kiosken på Bærum sykehus.

Oppmøte - tidspunkt og sted

​Informasjon om når og hvor du skal møte opp på hospitalet finner du i timebrevet ditt.

Overnatting

​Hospitalet har ikke eget pasienthotell eller leiligheter for overnatting for pasienter og pårørende. Nærmeste overnattingssted blir Thon hotell Oslofjord i Sandvika eller Emma Gjestehus.

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at hospitalet ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander du tar med deg hit. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg, og lar verdisaker ligge hjemme. Gjenglemte eiendeler oppbevares i avdelingen i to uker etter utsjekking.

Reiseutgifter

​Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter.

For å hundre spredning av koronaviruset (Covid-19) oppfordres det til å ikke bruke offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette.

Mer om pasientreiser

Generelt om pasientreiser

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling ved offentlig sykehus.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les hva du må gjøre for å få dekket utgifter

Rettigheter

​Som pasient og pårørende har du flere rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Mer om dine rettigheter som pasient eller pårørende

Røykfritt sykehus

​Alle landets sykehus er røykfrie. Det betyr at det er et totalforbud mot å røyke innendørs. Det er heller ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene til hospitalet. 

Det kun tillatt å røyke på anviste røykeplasser. Røykeplassen finner du på enden av HC-parkeringen og skal være godt merket.

Treningsbassenget

​Treningsbassenget er et tilbud for mennesker med plager i muskel- og skjelettapparatet. Tilbudet er tilpasset til de pasientgruppene som hospitalet behandler.

Bassenget ble midlertidig stengt mandag 9. mars som følge av utviklingen av koronasituasjonen.

Mer om treningsbassenget 

Ventetider

Gradvis opptrapping av planlagt aktivitet

Hospitalet trapper gradvis opp sin planlagte aktivitet med polikliniske konsultasjoner og operasjoner. Hvor mye kapasitet klinikkene vil ha til planlagt aktivitet vil avhenge av utviklingen av pandemien, tiltak og behovet til Vestre Viken.

Se informasjon om ventetider på helsenorge.no:

Velg behandlingssted (helsenorge.no)

Ventetidene for MHH finner du ved å søke på Martina eller søke etter ønsket behandling.

Fant du det du lette etter?