Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Bare Spør

Det er viktig at du spør hvis noe er uklart. En god dialog vil hjelpe deg til å få informasjonen du trenger, og vite hva du selv bør informere om. Slik kan du hjelpe med å redusere risiko for feil og misforståelser.

En gruppe kvinner iført røde skjorter

Still spørsmål. Få svar. Bli hørt.

Helsepersonell har fagleg ekspertise, men du er ekspert på deg! En god dialog vil hjelpe deg få informasjonen du trenger, og vite hva du selv bør informere om. Er du i tvil om informasjonen du har fått fra oss må du ikke nøle med å ta kontakt! Spørsmål styrker din mulighet til å påvirke resultatet og bidrar til å redusere misforståelser og feil.

Mens du er på sykehuset

På sykehuset har vi ofte faste rutiner som vi jobber etter. Under time hos lege, sykepleier eller annet fagpersonell får du både informasjon og du har muligheter til å stille de spørsmålene du ønsker. Det kan være lurt å notere ned stikkord om ting du lurer på før samtalen din med helsepersonell.

Noen gode tips

  • Spør til du forstår!
  • Informer om egen sykehistorie
  • Noter ned viktige spørsmål og informasjon du får
  • Ta gjerne med en pårørende eller venn
  • Ha med oppdatert liste over medisinene dine, og vis den frem
  • Kjenn til neste steg i behandlingen og hvem som er ansvarlig
  • Be om utskrift av henvisninger, prøvesvar og epikrise

Noen spørsmål du kan stille oss

  • Det er noe som bekymrer meg, kan jeg si noe om det nå?
  • Har eg forstått deg rett i at…? (gjenta med egne ord)
  • Kan jeg ta med en venn eller pårørende i samtaler?
  • Dette er nytt for meg. Kan du gjenta det?
  • Kan du forklare begrepet med andre ord?
  • Hva skjer etterpå?
  • Hvem skal jeg kontakte?
  • Hvilke bivirkninger kan jeg få?

Mer om Bare Spør

Råd til deg som pasient på helsenorge.n​o

Bare spør (brosjyre)

Sist oppdatert 16.09.2022